lördag 1 september 2012

Sommarens resor

Rügen

Första resan på semestern gick till Rügen och var Herr T:s och min första resa på tu man hand. Det kändes väldigt lyxigt (och enkelt) att bara vara vi två. Vi hade egentligen tänkt ta färjan över och sen hyra cyklar för att ta oss ner mot Binz och eventuellt lite längre, men på något sätt blev det där med cyklandet inte av. I sista stund bestämde vi oss för att börja med Stralsund och tåget går ju så mycket fortare!
Stralsund är en väldigt fin liten stad. Vi kom dit på eftermiddagen och tog en promenad på stan. Det var varmt och ganska mycket folk. När vi hade varit tillbaka på hotellet och skulle ut och äta på kvällen, blev vi dock förvånade, för det var nästan tomt på gator och torg.

När vi dagen efter, på förmiddagen anlände med tåg till Binz förstod vi var alla var! Här kryllade det av folk, både i stan och på stranden. Vi hade tur som fick tag i ett hotellrum för natten. Binz är verkligen fint. I synnerhet (och säkert mest då) när det är riktigt sommarvarmt och man kan bada och ligga på stranden.

Dagen därpå checkade vi ut från hotellet och började ta oss hemåt igen. På vägen stannade vi till i Prora och tog oss en titt på den långa byggnaden. Vi var också inne i muséet och där fanns en hel del intressant att titta på.

Köpenhamn I

Nästa resa var betydligt kortare och utan övernattning. Det var en Köpenhamnstur med stickgruppen Stick Opp!

Lång promenad och många besök i garnaffärer. Det är bra att ha med sig folk som vet vart man ska gå!

Dagen avslutades med stickcafé i Rasmillas garnaffär på Hallandsgade.

Köpenhamn II

Redan dagen efter åkte jag till Köpenhamn igen, den här gången med Herr T. Vi promenerade och jag tittade mest på cyklar. Det finns så många cyklar med härliga färger i Danmark och jag behöver verkligen en ny.

Vi klev av tåget på Østerport och gick en sväng på Østerbro där
vi åt brunch på Savana.
Där fanns också en väldigt fin liten leksaksaffär där de sålde Mailegs små möss och kaniner.

Från Trianglen tog vi bussen till Skt Hans Torv.  Därifrån gick vi till Jaegersborggade.

På Jaegersborggade ligger grötrestaurangen GRÖD.

Där har också Inge Vincents sin verkstadsbutik.

Innan vi åkte hem hann vi också med en liten runda i Torvehallerne, Köpenhamns nya saluhall.