torsdag 29 september 2011

Dockhus till Legodockorna

För någon vecka sedan flyttade vi in backen med Legodockorna i byggrummet. Där stod en tom materialvagn, som passade väldigt bra till dockhus. Den har tre hyllor. Den översta med bara väggar på kortsidorna och inget tak som är i vägen. De två övriga hyllorna sitter med rejält avstånd, så det finns gott om plats att komma åt sakerna. Båda de översta hyllorna är öppna rakt igenom, vilket gör att barnen kan stå på båda sidorna och leka. Den understa hyllan är delad på mitten med en vägg, så där måste man leka på varsin sida. Den är också bra till förvaring av de saker man inte använder just för tillfället. Hela vagnen går på hjul, så man kan flytta den som man vill.


Samma dag fick några av pojkarna stanna inne med mig och leka med sakerna. Vi hade packat in tre nyinköpta pojkdockor i paketpapper och dessa fick pojkarna öppna.  

De satte genast igång att leka. Spökena fick också vara med.

Det kan vara ganska svårt att få på kläderna. Det blir mycket övning i finmotorik.

Den här pojken fick ha den ljusblå klänningen, som har så besvärliga knappar på axlarna.

 Till setet hör några små bebisdockor. Jag hämtade de andra små barndockorna i Duplot och la in i huset. En av pojkarna fick en idé: "Vi leker att det är en förskola".

Strax därefter satt alla "barnen" fint i en ring på golvet.

Madrasser måste ju de små ha, så att barnen kan vila på förskolan. Som av en slump hade jag en påse diskunderlägg med mig i väskan. Filtbitar blev ... filtar.

Efter samlingen skulle de gå till skogen. Precis när de skulle ge sig av ropar en av pojkarna: "Men de har ju inga västar!" Snabbt tänkte jag till och klippte västar till alla barnen. En rektangulär bit filt, men ett klippt kors mitt på. Naturligtvis är målet att barnen själv ska komma på hur och sen tillverka det de behöver, men vi hade så lite tid på oss att jag tyckte det var bättre att jag gjorde det för att inte avbryta leken. Vi åker till skogen en gång i veckan och jag var dessutom väldigt nyfiken på vad "barnen" skulle göra där. Tyvärr tog det en stund att pilla på alla västarna och gå till skogen, så när de väl kom dit var det dags att plocka undan för att äta. Eftersom vi nu hade sakerna på vagnen, kunde vi sätta upp alla sakerna där igen och slapp stoppa ner alltihop huller om buller i en back. Det inbjuder mycket mer till lek om det står uppställt.


"Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter." Lpfö 98 

1 kommentar:

  1. Fick mig ett gott skratt när jag läste om och såg västarna, haha. Klart man inte kan gå till skogen utan reflexvästar! :) Vilka härliga barn ni verkar ha. Blir själv sugen på att leka när jag ser bilderna. ;)

    SvaraRadera