tisdag 8 februari 2011

Lekdockor

Ute på förskoleavdelningarna har jag nu hittat "lekdockor". Dockorna kommer från Lego och är ca 16 cm höga. De är, som andra Legosaker, välgjorda och stabila. T o m kläderna de har på sig verkar vara av väldigt hög kvalitet. Jag upptäckte att nästan alla avdelningar har dessa dockor, (som har köpts i någon form av set med bord, stolar, spis, vask, skåp och lite koppar och grytor), men det finns bara flickdockor. Nu har jag hittat ett set (Lego 9215) med både flickor och pojkar. Det ingår ganska många saker, så det blir väldigt dyrt, ca 1200:-. Jag ringde då till Lego och fick veta att man kan köpa ett set med två olika pojkdockor för drygt 200:-. Nu har jag tipsat pedagogerna om detta och hoppas få se lek med vanliga dockor som från början varken är superhjältar eller prinsessor, utan vanliga barn :-)
 
Till dess riktar jag in mig på att försöka blåsa liv i låtsasleken med de dockor som finns och börjar enkelt. Jag har virkat några små koftor och filtar och gjort små böcker. Vad som sen behövs är det barnen som får komma på.

1 kommentar:

  1. Åhh vart kan man köpa dessa? de har sådana på förskolan och mina barn älskar dem!

    SvaraRadera