torsdag 25 februari 2010

Bulle 8 och flera

Nu har jag äntligen fått tid att "redovisa" alla fastlagsbullar från förra veckan. 

Först ut var Tant U:s vackra bulle. Mycket fin och mycket god! Jag gillar verkligen det delade locket och den färggranna strösseln. De påminner om fastlagsbullarna på vårt konditori när jag var liten. Det fanns små fastlagsbullar som såg ut som "vanliga", och stora som hade delat lock med en marsipanblomma på.

Nästa fastlagsbulle fick jag på onsdagen hemma hos Kristina. Nu har jag ju egentligen bestämt mig för att bara betygsätta "köpebullar", men jag tror faktiskt att jag aldrig någonsin har ätit någon godare fastlagsbulle än denna (förlåt Tant U och alla ni andra!).

Nu till veckans (faktiskt enda) "köpebulle".  Inköpt på Vendel för den ringa summan av 30:- (styck). Helhetsintrycket var bra, fast vi hade lite delade meningar om detaljerna. Jag tyckte att locket var alldeles för tunt. Grädden var lite smaklös, och på gränsen till för hårt vispad. Bullen hade god kardemummasmak, men den kunde ha varit i ugnen någon minut längre. Den kändes lite degig. Mandelmassan var riktigt god, trots att jag egentligen inte gillar när det är bitar i den. (Hemgjord?)
Herr T tyckte att detta var den allra godaste fastlagsbullen, men jag är inte lika positiv och dristar mig därför till att enväldigt ge den en 4:a i betyg. Jag tycker definitivt att man borde kunna vänta sig mer av en fastlagsbulle med det priset.


1 kommentar:

  1. Tack för det fina betyget. Nästa år ska jag bjuda dig på en lite tjusigare semla, jag lovar:)Det är något speciellt med semlor. Fick en idé att utveckla utseendet till nästa år.
    Det får bli en överraskning:)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera