måndag 30 november 2009

Lite "bak" och lite "fram"

I lördags bakade vi lussekatter...

... och pepparkakor.

Jag brukar göra "Julpepparkakor" från "Vår Kokbok", men i år använde jag ett recept som jag hittade hos "Medea". De blev jättegoda!

Den här gången köpte jag färdig kristyr på tub och tänkte att det skulle bli så mycket enklare att spritsa med i stället för hemgjord i strut eller plastpåse. Det var det inte! Kristyren var jättesvår att få ut. Man fick trycka med båda händerna och när man skulle sluta spritsa hängde den kvar i tuben. Prickar fick vi glömma. Det blev mest långa droppar. Vi har ganska mycket pepparkaksdeg kvar och till nästa omgång skall jag göra kristyren själv igen!



Igår hade vi besök av Storasyster och Mellanbror. Till adventsfikat gjorde jag även Pepparkaksmuffins. Precis som Mia använde jag Coops recept, och bytte liksom hon ut frostingen mot Leilas. Mina blev tyvärr inte så vackert dekorerade som Mias. Jag fick snabbt spritsa på frostingen för plötsligt hände detta:

Storasyster hade fått låna lite ull och filtnålen av mig och satt och "prickade" som bäst när hon plötsligt satte nålen rakt i tummen! För de som inte har sett någon filtnål, kan jag berätta att den är full av hullingar, så att den satt fast ordentligt.

Herr T fick ta fram kniven och skära upp skinnet. Storasyster skrek bara lite :-)
Som tur var satt den bara i skinnet!

Detta hindrade henne i alla fall inte från att fortsätta och när hon gick hem på kvällen hade det blivit två små figurer. En liten pingvin och början på en kopia av Mellanbrors hund.

1 kommentar:

  1. härligt med allt bakande, själv har jag inte kunnat baka eller något annat heller eftersom man är lite krasslig,men jag har i alla fall köpt både jäst och saffran. fina nålfiltade figurer. Det måste ha kännts lite att få den genom fingret, som en fiske krok.

    SvaraRadera