måndag 3 augusti 2009

Vad jag har gjort .....


Nu är vi tillbaka igen efter ännu en semestertripp. Den här gången till Östergötland där vi har bott hos barnens farfar några dagar. Vi kom hem igår kväll och då med endast ett barn med oss. C stannade kvar på landet hos farfar. 
I torsdags åkte vi in till Söderköping. Där blev det bl a ett besök på Jofotex. Jag köpte dock inget tyg. Det fanns så otroligt mycket tyg där, att jag bara ville ha allt. Det var helt omöjligt att bestämma sig för något och eftersom jag dessutom absolut inte behöver mer tyg, eller ens vet vad jag ska ha det till, så gick jag bara runt och njöt av att titta på alla fina färger och mönster. Däremot köpte jag en saxslip, en liten behändig sak som går ner i syburken, samt en nålask med magnet i botten.
Efter att sen ha gått in i alla små affärer landade vi, som "traditionen bjuder", på Smultronstället. När vi köat i nästan en halvtimme kom vi in och fick ett bord.
Vi beställde in vår glass och åt så att vi nästan storknade. Helt vansinnigt, men det är så gott (innan man har kommit till andra hälften :) 

På fredagen åkte vi in till Linköping och hämtade barnens farmor och med henne som guide åkte vi till Motala och gick på en massa loppisar längs vägen.  Herr T köpte några LP-skivor och jag hittade detta lilla miniskruvstäd, som man sätter fast med en sugpropp i bordet. Perfekt till att hålla små saker som t ex ska målas.
Nästan hela lördagen tillbringade jag "under en korkek", syende. Jag försöker förtvivlat komma på något bra sätt att få in den där xxx ståltråden i dockan. Ungefär så här gör jag:

                                                                                                                               

                            
Jag gör innerhuvudet runt en ståltråd, som är formad till en minispiral som går ner i halsen. När huvudet är klart formar jag en kropp av ståltråd, som jag binder ihop med "halspinnen" och sen klär med ull. Det är helt omöjligt att stoppa in ullen i tygkroppen när den ska sitta kvar runt ståltråden, så jag syr innerben och innerarmar med tubgas runt. Tubgasen syr jag in tills armen eller benet är lagom tjockt. Det är mycket lättare utan ståltråd i dockan, men mycket roligare om den kan sitta och stå ordentligt. Nån gång ska jag väl komma på ett bra sätt.

Igår var det så dags att ta tåget hem igen, Men innan dess hälsade vi på hos "farmor" igen. Hon gav oss skjuts in till stan, där vi gick en runda tillsammans innan tåget skulle gå. Lyckades komma ihåg kameran och tog den här bilden över Stångån. Vackert!

..... och vad Elvira har gjort

Elvira har märkligt nog även hon varit i Östergötland. Där har hon hälsat på sin kompis Lisa och där var också Lisas bror, Mårten, på besök. De har haft några härliga dagar tillsammans och när nu Elvira skulle åka hem, bestämde sig Lisa och Mårten för att de skulle följa med till Skåne. Det är ju så skönt när man har semester, att man kan göra vad som faller en in. Nu sitter de och fikar och funderar på hur de ska sova i natt. Det får nog bli en i soffan och en på madrass på golvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar