söndag 31 maj 2009

Virkproblem

Så här gör jag när jag byter färg:

Jag drar igenom den nya färger med smygmaskan i slutet av varvet.

... men resultatet blir inte snyggt tycker jag. Dessutom flyttar sig ju skarven åt sidan för varje varv, med påföljd att skarvet går snett. Det gör ju att det blir mycket svårare att dölja den, även om man gömmer den under någon dekoration. (Som på det grönrandiga kamerafodralet.)
Finns det något annat sätt? Eller ser allas skarvar ut så här?


En annan fråga som jag har är:

När man virkar runt med fm och ska byta varv (inte när man virkar i "spiral"), ska man då, som här, virka först en lm och sen en fm i samma m ....

... eller som här, bara en lm och sen fm i nästa m. (Som man gör när man virkar stolpar och de första 3 lm räknas som den första st.)

7 kommentarer:

  1. Jag har virkat några varv. Mailar en bild till dig om en stund, ska bara äta först.
    Skarven ska inte förflytta sig.

    SvaraRadera
  2. jag gör mormorsrutor nu (har precis börjat virka) och jag skulle virka som när man virkar stolpar, börja med 2 lm? och fm i nästa m.
    och byta färg genom att göra klart varvet med en sm, klippa garnet (lämna en bit tråd för fästn) och dra åt. Sen börja nya färgen och varvet med att hämta garn och virka första lm. hmm, undrar om jag förstod det där själv? man får hålla i den lösa änden i början och ha med den i virkningen en bit
    finns bra info här http://mormorsrutor.lindstromfamily.se/tredjevarvet.html

    menar jag rätt ni som vet?

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blogg du har. Jag har samma problem så jag följer gärna utvecklingen...

    SvaraRadera
  4. Om ni hittar en lösning, du och fröken elsa hoppas jag att ni delar med er. Tror det är ett väldigt vanligt förekommande problem... Jag tycker dock att din skarvning är snygg, det blir inte det vanliga "hoppet" upp ett varv med ny färg. Svårt att förklara. :)

    SvaraRadera
  5. Jag har också funderat på det där med skarven som förflyttas. Jag kommer bevaka kommentarsfältet med spänning. :-)

    SvaraRadera
  6. Hejsan! tack för grattis på min blogg:)Blomman på börsen är helt enkelt en ditsydd blomma shoppad på loppis! Hur smidigt som helst:) Det finns hur många virkade små saker som helst att hitta där. Jättefin blogg su har! Mvh Petra

    SvaraRadera
  7. Hej! Väntar också med spänning på en lösning på den fula skarven som vrider sig runt virkningen!

    Anna

    SvaraRadera