tisdag 28 april 2009

Helyllelördag i Kristianstad


I lördags var jag på workshop på Helylle i Kristianstad. En förskräcklig massa virkgalna kvinnor satt runt borden och knåpade. Fröken Elsa var där och visade alla sina fina saker och gav oss tips på hur vi skulle göra. Trots att jag alltid går med kameran längst upp i väskan eller fickan, glömde jag helt bort att ta några bilder. Kom inte på det förrän jag kom ner till stationen och skulle åka hem. Så roligt hade vi! Som tur var hade Fröken Elsa med sin kamera och har lagt in några fina bilder. Jag hade trott att jag skulle göra en hel del, men tiden gick så fort. Helylle är en helt underbar garnaffär. Fullt av fina garner i härliga färger och jag fick så klart köpt på mig lite nytt.

Brunt garn till kanelbullar, grönt till marsipan, ett rosa garn som jag ska försöka göra nåt randigt av och ett nytt nysta Bomull/Lin-garn till disktrasor var vad jag köpte.

Det här var allt som jag presterade under bussresan dit, hela eftermiddagen och hela tågresan hem:) En rosa liten "klump", några små blommor att sätta på, början på ett nytt kamerafodral (som jag ska dra upp igen), två delar till en pytteliten prinsesstårta och ett hjärta.Dessutom visade Fröken Elsa hur hon virkar den lilla rosen på prinsesstårtan, så den gjorde jag en liten testvariant av. Hjärtat, som blev en liten brosch, gjorde jag dessutom klart hemma på kvällen.

På kvällen var jag sen tvungen att prova en annan variant av disktrasan, eftersom jag köpt nytt garn. Jag randade och kantade den med Safrangarn. Det såg mycket trevligare ut än den tidigare modellen. Garnet räckte dessutom längre. Den här gången virkade jag i stället för att sticka. Trasan, som nu är testad, höll formen betydligt bättre, men suger fortfarande lika fantastiskt bra.

Så här såg den andra trasan ut när den var nystickad. Den ser inte ut så längre, utan är ungefär dubbelt så bred och lite kortare.

Tack alla ni som var där för en trevlig eftermiddag. Det var så kul att träffas och jag hoppas det blir fler gånger. Jag vet faktiskt inte om jag har varit i Kristianstad förut, men det är en jättefin stad och jag kommer definitivt att åka dit igen. Om inte annat för att köpa nytt garn på Helylle!

1 kommentar:

  1. Jaså du har varit i min stad och shoppat:-)
    I den butiken har jag bara varit en gång.. inte klokt egentligen då man lätt blir hemmablind.. brukar handla alla mina garner i en annan butik en trappa ner Domus. Just nu virkar jag rutor för kofta och mössa.. kul. Det ska bli till en liten prinsessa ett av bonusbarnbarnen. Den minste såg du på min blogg.. visst har Wilmer mycket hår och det är så blont och som silke:-)
    Ha de gott/Pialotta

    SvaraRadera